niedziela, 2 listopada 2014



Spis treści:

 

 

 

 

 

 

 

















1.Wprowadzenie


1.1 Przedmiot, cel opracowania


Przedmiotem raportu jest planowane przedsięwzięcie drogowe pt. „Nowy przebieg drogi krajowej nr 1 z mostem drogowym przez Wisłę w Toruniu – etap I budowa mostu drogowego wraz z dojazdami, łączącego drogę krajową nr 1 z drogą krajową nr 15 i 80”, wpisany na listę podstawową projektów indywidualnych pod nr POIiŚ 6.1-33. Opracowanie wykonano na etapie projektu budowlanego.
Celem opracowania jest aktualizacja i uzupełnienie, sporządzonego w roku 2007 raportu OOŚ, o informacje wynikające z przeprowadzonych badań i ekspertyz w nim zaleconych, oraz o ocenę rozwiązań projektowych w odniesieniu do warunków wydanej decyzji „środowiskowej”. Raport w szczególności uzupełniono o:
·      wyniki inwentaryzacji florystycznej i ornitologicznej w obszarze NATURA 2000 PLB040003 „Dolina Dolnej Wisły”, wykonanej przez dr Lucjana Rutkowskiego i dr hab. Andrzeja Przystalskiego prof. UMK w Toruniu.
·      wyniki inwentaryzacji nietoperzy i wnioski z oceny zagrożeń dla funkcjonowania obszaru NATURA 2000 PLH040001 „Forty w Toruniu” sporządzonej przez dra Krzysztofa Kasprzyka.
·      wnioski z opinii ichtiologicznych dotyczących wpływu inwestycji na populacje ryb dwuśrodowiskowych w Wiśle, opracowanych przez doc.dr hab. Wiesława Wiśniewolskiego z Instytutu Rybactwa Śródlądowego w Olsztynie, Zakład Rybactwa Rzecznego w Żabieńcu.
W opracowaniu uwzględniono także uwagi sformułowane przez CUPT w Warszawie dotyczące konieczności dostosowania niektórych dokumentów z procedury OOŚ (w tym raportu) do zaleceń zawartych w Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego z 5 maja 2009 r., uwagi ekspertów Jaspers (2008)  oraz wnioski z oceny całego procesu przygotowania inwestycji (2009). 

1.2 Zakres raportu

Zakres opracowania oparty jest na przepisach ustawy z dnia 3 października 2008 r. – o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.nr 199, poz. 1227), a ponadto dostosowany do wymogów Dyrektywy Rady 85/337 EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków niektórych publicznych i prywatnych przedsięwzięć dla środowiska oraz nowelizującej ją Dyrektywy Rady 97/11/WE z dnia 3 marca 1997 r.
Zakres raportu obejmuje:
·      Opis planowanego przedsięwzięcia, w tym analiza wariantów,
·      Charakterystykę elementów przyrodniczych środowiska, objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia,
·      Opis istniejącego zagospodarowania i użytkowania terenu, w tym istniejących w sąsiedstwie obiektów podlegających ochronie na podstawie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,
·      Określenie przewidywanego oddziaływania wybranego wariantu na środowisko, w szczególności w odniesieniu do wartości przyrodniczych doliny Wisły jako obszaru NATURA 2000,
·      Opis metod prognozowania i określenie przewidywanych znaczących oddziaływań przedsięwzięcia na środowisko,
·      Opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko,
·      Analizę potrzeby ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania,
·      Analizę możliwych konfliktów społecznych,
·      Przedstawienie propozycji monitoringu środowiska na etapie budowy i eksploatacji trasy, 
·      Wnioski dotyczące warunków realizacji i eksploatacji inwestycji, w tym ocenę spełnienia w projekcie budowlanym wymagań zawartych w decyzji środowiskowej,
·      Wykaz materiałów i źródeł informacji będących podstawą raportu,
·      Streszczenie w języku niespecjalistycznym.

     Do opracowania dołączono załączniki mapowe ilustrujące zasoby przyrodnicze i kulturowe terenu oraz tabele obliczeniowe i diagramy określająca przewidywany zasięg stref oddziaływania przedsięwzięcia.
     Raport opracował zespół w składzie: mgr Wiesław Tomaszewski (koordynator tematu), mgr Aldona Mikulska (hałas, ocena wpływu na powietrze), dr Lucjan Rutkowski (flora, ochrona przyrody), dr hab. Andrzej Przystalski (fauna, wpływ na obszar NATURA 2000), prof. dr hab. Zygmunt Babiński (wody powierzchniowe i podziemne), mgr Krzysztof Milanowski (ochrona dóbr kultury).

1.3 Podstawa prawna, opis dotychczasowej procedury OOS

Planowane przedsięwzięcie drogowe - „Nowy przebieg drogi krajowej nr 1 z mostem drogowym przez Wisłę w Toruniu – etap I budowa mostu drogowego wraz z dojazdami, łączącego drogę krajową nr 1 z drogą krajową nr 15 i 80”, przygotowywane było dokumentacyjnie w latach 2006 – 2008. W tym czasie opracowano m.in. 3 koncepcje przestrzenne przebiegu trasy, opracowano analizy porównawcze wariantów i przeprowadzono konsultacje społeczne, uzyskano decyzję lokalizacyjną, opracowano raport o oddziaływaniu na środowisko, uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia i opracowano projekt budowlany.
Dotychczasowa procedura postępowania oceny oddziaływania na środowisko prowadzona była na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz.U.Nr 62, poz.627, z późn.zm.). Zgodnie z tą ustawą oraz wydanym na jej podstawie rozporządzeniem R.M. z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U.Nr 257, poz. 2573), zmienione rozporządzeniem R.M. z dnia 10 maja 2005 r. (Dz.U.Nr 92, poz.769 i rozporządzeniem R.M. z dnia 21 08. 2007 t. (Dz.U.Nr158, poz.1105), przedmiotowa inwestycja zaliczała się do kategorii przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu OOŚ może być wymagane (§3.1 pkt 56).
Wymóg sporządzenia raportu OOŚ dla opisywanego przedsięwzięcia nałożył Wojewoda Kujawsko-Pomorski postanowieniem z dnia 27.06.2006 r. (znak WRR.II.6613/21/06). W postanowieniu, wydanym po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Toruniu oraz Wydziału Środowiska i Rolnictwa Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego (Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody), Wojewoda określił wymagany zakres raportu; w szczególności zalecił aby raport:
·      odnosił się do wpływu planowanego przedsięwzięcia na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt dla ochrony których został wyznaczony obszar NATURA 2000,
·      charakteryzował aktualny stan przyrody oraz ocenił przewidywane zmiany w czasie realizacji i eksploatacji zadania,
·      analizował różne warianty inwestycji,
·      zawierał zalecenia odnośnie łagodzenia negatywnych skutków oddziaływania przedsięwzięcia,
·      określał oddziaływania na środowisko ze względu na hałas oraz wpływ na powietrze atmosferyczne, wody i zdrowie ludzi.

W postanowieniu stwierdzono ponadto, że realizacja inwestycji na obszarze NATURA 2000 powinna być zgodna z zasadami określonymi w art. 33-37 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U.Nr 92, poz.880, z późn.zm.).
Na podstawie opracowanego w roku 2006/2007 raportu OOS przeprowadzone zostało postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko zakończone wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (decyzja Wojewody Kujawsko-Pomorskiego nr 20/2007 z dnia 24 sierpnia 2007 r, znak: WI.II.6613/32/07). 
Podstawę prawną sporządzania obecnego (czerwiec 2009 r.) raportu oddziaływania na środowisko stanowiły przepisy nowej ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.nr 199, poz.1227).
Zgodnie z art. 88 ust.1 wymienionej ustawy ponowną ocenę oddziaływania na środowisko przeprowadza się w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę, na wniosek inwestora lub w przypadku, gdy organ właściwy do wydania tej decyzji stwierdzi, że w dokumentacji dołączonej do wniosku zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 
Niniejszy raport odnosi się do rozwiązań projektowych i może być, na wniosek Inwestora, podstawą ponownej oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia, w celu doprecyzowania warunków realizacji projektu w odniesieniu do wymogów określonych w nowej ustawie. Jest to tym bardziej istotne, że zadanie zostało wpisane na listę podstawową projektów indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pod nr POIiS 6.1-33.

2. Opis planowanego przedsięwzięcia

2.1 Cel budowy

Władze samorządowe Torunia od wielu lat poszukują optymalnego rozwiązania poprawiającego komunikację pomiędzy lewo- i prawobrzeżną częścią miasta. Wiąże się to z potrzebą budowy drugiego mostu drogowego przez Wisłę. W ramach wstępnych opracowań planistycznych analizowano w ostatnich latach trzy koncepcje przestrzenne lokalizacji nowego mostu: na wysokości ul.Waryńskiego („Trasa Nowomostowa”), na wysokości ul. Wschodniej („Trasa Wschodnia”) i na wysokości ul. Okrężnej („Trasa Zachodnia”). Przedstawiony do oceny w ramach niniejszego raportu projekt „Trasy Wschodniej” zawiera propozycję połączenia w jednym rozwiązaniu, potrzeb komunikacyjnych miasta z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 1. Przebieg trasy oraz lokalizacja nowej przeprawy mostowej wynika m.in. z zapisów „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Torunia”, Studium wykonalności inwestycji oraz opracowania „Przestrzenne rozkłady ruchu na sieci komunikacyjnej miasta Torunia”. Według tego ostatniego dokumentu (opracowanego przez Fundację Rozwój ATR Bydgoszcz, 2006) średnio dobowe natężenie ruchu na istniejącym moście drogowym wynosi (2006r) 41.647 poj/d. Natężenie ruchu o tej skali powoduje już obecnie znaczące trudności komunikacyjne w mieście, zarówno w ruchu lokalnym jak i na odcinku drogi krajowej nr 1, przebiegającym przez most im.Piłsudskiego. Prognoza przewiduje na obecnym moście drogowym, wzrost średniorocznego dobowego natężenia ruchu do ok 47 tys. pojazdów w roku 2023 (przy założeniu, że powstanie nowy most na wysokości ul.Wschodniej o natężeniu ruchu na poziomie ok.30 tys. pojazdów na dobę). W przypadku braku nowej przeprawy natężenie ruchu na obecnym moście może wzrosnąć nawet do 65 tys.poj/ w roku 2023 i 76 tys. w roku 2033.
Celem budowy nowego mostu jest zatem poprawa ruchu komunikacyjnego pomiędzy lewo- i prawobrzeżną częścią miasta Torunia, odciążenie istniejącego (jedynego w mieście) mostu drogowego, wyprowadzenie ruchu tranzytowego (droga krajowa nr 1) poza zabytkowy kompleks staromiejski (wpisany na listę UNESCO), poprawa warunków komunikacji i aktywizacja gospodarcza południowo-wschodniej części Torunia, usprawnienie komunikacji z sąsiadującymi gminami.
Generalnie celem nadrzędnym przedsięwzięcia jest poprawa dostępności komunikacyjnej Polski i połączeń międzyregionalnych poprzez rozwój drogowej sieci TEN-T. Zrealizowane zadanie będzie odcinkiem nowego przebiegu, znajdującej się w sieci TEN-T, a przebiegającej przez miasto na prawach powiatu jakim jest Toruń, drogi krajowej nr 1 i stanowić będzie alternatywną do autostrady A-1 przeprawą mostową przez rzekę Wisłę.
Celem szczegółowym projektu jest poprawa płynności ruchu i przejezdności przez miasto Toruń poprzez budowę nowego mostu drogowego wraz z drogami dojazdowymi.
Realizacja przedsięwzięcia wpłynie pozytywnie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, głównie poprzez poprawę jakości nowego odcinka drogowego w stosunku do obecnego przebiegu drogi krajowej nr 1. Dodatkowym wymiarem zadania będzie odsunięcie ruchu tranzytowego od wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO toruńskiej starówki.
Zadanie zostało wpisane na listę podstawową projektów indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pod nr POIiŚ 6.1-33.

2.2 Założenia projektu, lokalizacja inwestycji

Opiniowany projekt obejmuje odcinek nowego przebiegu drogi krajowej nr 1 od ul.Wschodniej (w rejonie Pl.Daszyńskiego), przez nowy most drogowy przez Wisłę, do ul.Łódzkiej  (w rejonie skrzyżowania z ul.Lipnowską).
Początek rozpatrywanego odcinka drogi znajduje się w rejonie Placu Daszyńskiego, tj. istniejącego skrzyżowania ulic: Wschodnia – Żółkiewskiego – Szosa Lubicka. Przewiduje się tu wybudowanie dużej wyspy centralnej, z przecinającą ją linią tramwajową w ciągu ul. Szosa Lubicka. Pod skrzyżowaniem zaprojektowano tunel dla przeprowadzenia projektowanej trasy z mostu w kierunku ul. Wschodniej. Planowane jest także wybudowanie estakady łączącej ul. Żółkiewskiego z wylotem w kierunku Szosy Lubickiej.
Dalej trasa, po przejściu nad terenami dzielnicy Winnica, przecina rzekę Wisłę oraz tereny zalewowe po stronie lewobrzeżnej, zajęte obecnie przez ogrody działkowe. Cały odcinek w dolinie zalewowej planuje się pokonać na obiektach inżynierskich (estakady, most). Od wylotu tunelu w brzegu prawym trasa biegnie układem estakad łączących się z mostem na Wiśle. Projekt przewiduje budowę mostu dwuprzęsłowego o długości  540 m i wysokości 40 m (od wysokiej wody żeglownej). Długość  jednego przęsła wynosić będzie  270 m, gdzie elementami nośnymi będą łuki stalowe połączone ściągami oraz podwieszony pomost. Tereny zalewowe po lewej stronie Wisły pokonane będą estakadami aż do rejonu ul.Rudackiej. Po przekroczeniu ul.Rudackiej nowoprojektowana trasa na nasypie kieruje się na południe pomiędzy ul.Otłoczyńską i ul.Kmicica do ul.Rypińskiej. Po przecięciu ul.Rypińskiej i pokonaniu wiaduktem istniejącej linii kolejowej kieruje się, poprzez dzielnicę przemysłową przy ul.Lipnowskiej, do ul.Łódzkiej.  Skrzyżowanie z ul.Łódzką zaprojektowano w formie ronda z wydzielonymi po bokach relacjami bezpośrednimi w kierunku wschodnim. Od ul.Rudackiej do ul.Łódzkiej wzdłuż trasy zaprojektowano dodatkowo układ dróg lokalnych umożliwiający obsługę terenów przyległych oraz ich powiązanie z projektowaną trasą. Przebieg planowanej trasy ilustruje załączona mapa orientacyjna (zał.1).
Projektowana trasa zajmuje w liniach rozgraniczających powierzchnię wynoszącą ok. 350 tys.m², z czego nawierzchnia jezdni stanowi ok. 120 tys. m² (łącznie z jezdniami na obiektach inżynierskich i w tunelu).
Trasa o długości 4.120 m została zaprojektowana w układzie dwujezdniowym, o 2 pasach ruchu w każdym kierunku (wraz z koniecznymi poszerzeniami w rejonach skrzyżowań). Długość tunelu (pod Placem Daszyńskiego) wynosi 120 m, a długość koniecznej do przebudowy linii tramwajowej ok. 600 m.
Wraz z projektowaną nową trasą uwzględniono konieczność przebudowy niektórych odcinków istniejących dróg i ulic, w tym: ul.Szosy Lubickiej wraz z linią tramwajową na odcinku ok.600m, ul.Żółkiewskiego na odcinku ok. 300 m, ul.Rudackiej na odcinku ok. 200 m, ul.Rypińskiej na odcinku ok. 200 m, ul.Łódzkiej na odcinku ok. 600 m.

Podstawowe parametry techniczne Trasy
Trasa Wschodnia:
·      klasa G (główna)
·      ilość jezdni 2 x 2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu)
·      prędkość projektowa Vp = 50/70 km/h
·      prędkość miarodajna Vm=60/80 km/h
·      ścieżki rowerowe: szer. 2.0 do 3.0 m
·      chodniki: szer. od 1.5 do 3.0m

ul. Szosa Lubicka (część zachodnia)
·      klasa Z (zbiorcza) z torowiskiem tramwajowym w pasie dzielącym
·      ilość jezdni 2 x 2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu)
·      prędkość projektowa Vp = 50 km/h
·      prędkość miarodajna Vm=60 km/h
·      ścieżki rowerowe: szer. 3.0 m
·      chodniki: szer. od 1.5 do 3.0m

ul. Szosa Lubicka (część wschodnia)
·      klasa G (główna) z torowiskiem tramwajowym w pasie dzielącym
·      ilość jezdni 2 x 3 (dwie jezdnie po trzy pasy ruchu)
·      prędkość projektowa Vp = 50 km/h
·      prędkość miarodajna Vm=60 km/h
·      ścieżki rowerowe: szer. 3.0 m
·      chodniki: szer. Od 2.5m do 3.0m

ul. Żółkiewskiego
·      klasa G (główna)
·      ilość jezdni 2 x 2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu)
·      prędkość projektowa Vp = 50 km/h
·      prędkość miarodajna Vm=60 km/h
·      ścieżki rowerowe: szer. 2.0 m
·      chodniki: szer. od 2.0 do 3.0m

ul. Łódzka
·      klasa G (główna)
·      ilość jezdni 1 x 2 (jedna jezdnia o dwóch pasach ruchu)
·      prędkość projektowa Vp=50km/h
·      prędkość miarodajna Vm=60 km/h
·      ścieżki rowerowe: szer. 2.0 m
·      chodniki: szer. 1.5 m

ulice Rudacka i Rypińska
·      klasa Z (zbiorcza)
·      ilość jezdni 1 x 2 (jedna jezdnia o dwóch pasach ruchu)
·      prędkość projektowa Vp=50km/h
·      ścieżki rowerowe: szer. Od 2.0 do 3.0m
·      chodniki: szer.  2.5 m

ulice Kmicica, Otłoczyńska, Lipnowska, Dwernickiego
·      klasa L (lokalna)
·      ilość jezdni 1 x 2 (jedna jezdnia o dwóch pasach ruchu)
·      prędkość projektowa Vp=30/40km/h
·      ścieżki rowerowe: szer. 2.0m
·      chodniki: szer.  Od 1,5m do 2.5 m
·      ciągi pieszo – rowerowe : 3.0 m.

2.3 Uwarunkowania terenowe

Projektowana trasa przebiega przez tereny o różnym charakterze urbanistycznym, stopniu zagospodarowania i zabudowy oraz pokrycia szatą roślinną. Według przestawionego projektu trasa bierze początek w terenie silnie zurbanizowanym i całkowicie zabudowanym, w rejonie skrzyżowania ul.Wschodniej z ul.Szosa Lubicka i ul.Żółkiewskiego, z nakładającą się siecią infrastruktury komunalnej, komunikacyjnej i technicznej, następnie poprzez wolną od zabudowy skarpę doliny Wisły u podnóża, której znajdują się budynki mieszkalne jednorodzinne (przy ul.Winnica), teren zalewowy z gruntami rolnymi, nieużytkami i starorzeczami, dochodzi do koryta rz.Wisły. Na odcinku od km 1+160 – 1+700 trasa przebiega mostem drogowym nad rzeką Wisłą. Po stronie lewobrzeżnej trasa przechodzi początkowo przez niezabudowane tereny równiny zalewowej, a następnie duży kompleks ogrodów działkowych POD. Występuje tu zabudowa w postaci altanek i większych domów letniskowych, z gęstą siecią ogrodzeń i dróg wewnętrznych. Następnie trasa przecina tereny z zabudową mieszkaniową jednorodzinną pomiędzy ulicami Rudacką i Rypińską. Na odcinku od ul. Rypińskiej do ul. Łódzkiej projektowana trasa przechodzi po wschodniej stronie fortu XV, przez częściowo zabudowane tereny komunikacyjne (torowisko kolejowe) i przemysłowe. Końcowy odcinek przebiega wzdłuż ul. Lipnowskiej do skrzyżowania z ul. Łódzką, gdzie zaprojektowano rozwiązanie w formie ronda.
Z punktu widzenia uwarunkowań terenowych projektowana trasa charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem wysokościowym oraz występowaniem niekorzystnych form morfologicznych, jak wysokie skarpy i nisko położone tereny zalewowe, podlegających wpływom Wisły. Konstrukcja drogi projektowana jest z uwzględnieniem powyższych uwarunkowań.
Na odcinkach km 0+000 – 0+300 i km 2+900 – 4+120 projektowana niweleta drogi przebiega w nawiązaniu do ukształtowania powierzchni istniejącego terenu. Drogę na tych odcinkach planuje się w wykopach, na nasypach ziemnych lub w poziomie terenu. Na odcinkach km 0+650 – 1+160 i km 1+700 – 2+500, z uwagi na przejście trasy przez tereny dolinne i zalewowe, drogę planuje się na estakadzie.
Przejście przez rz.Wisłę w km 731+340 projektuje się mostem stalowym dwuprzęsłowym o długości 540 m. Koryto rzeki ma szerokość w profilu mostowym ok. 450 m.

2.4 Opis i ocena analizowanych wariantów

     2.4.1 Warianty lokalizacyjne


W ramach opracowań planistycznych analizowano w ostatnich latach trzy warianty przestrzenne lokalizacji nowego mostu drogowego w Toruniu:
1)   wariant lokalizacji mostu na wysokości ul. Waryńskiego („Trasa Nowomostowa”),
2)   wariant lokalizacji mostu na wysokości ul. Wschodniej („Trasa Wschodnia”)
3)   wariant lokalizacji mostu na wysokości ul. Okrężnej („Trasa Zachodnia”).

Założenia funkcjonalno-przestrzenne wariantów 1 i 2 zawierały propozycje połączenia w jednym rozwiązaniu drogowym, potrzeb komunikacyjnych miasta z przebiegiem drogi krajowej nr 1 i 15, natomiast wg wariantu 3 trasa miałaby znaczenie głównie lokalne (miejskie), z ewentualnym jej wykorzystaniem dla połączenia drogi krajowej nr 80 z drogą krajową nr 15 w kierunki Poznania.
Dla potrzeb oceny funkcjonalnej układu komunikacyjnego w mieście, w zakresie rozkładu natężenia ruchu, analizie poddano ponadto wariant „O” (brak nowej przeprawy mostowej), z podwariantem wydzielenia trzeciego pasa ruchu na istniejącym moście im.Piłsudskiego. Poniżej przedstawiono skrótowy opis wymienionych wariantów:

„Trasa Nowomostowa” - opiniowana Trasa, według założeń studialnych, łączy północną i południową część Torunia, poprzez nowy most drogowy zlokalizowany ok. 400m powyżej obecnego mostu kolejowego, na wysokości ul.Waryńskiego. Łącząc ul.Łódzką na południu z Placem Pokoju Toruńskiego i ul.Grudziądzką na północy miasta stanowić ma jednocześnie nowy przebieg drogi krajowej nr 1. Wg koncepcji opracowanej w roku 1998/99, Trasa przebiega od Placu Pokoju Toruńskiego, poprzez tereny parku dzielnicowego i częściowo cmentarza (przy ul.Antczaka), wzdłuż ul.Waryńskiego do ul.Lubickiej, dalej przekracza koryto Wisły, przebiega przez teren rezerwatu Kępa Bazarowa, mija od zachodu Fort Kolejowy, przecina częściowo zalesione tereny wojskowe pomiędzy ul.Podgórską i Okólną, następnie biegnie przez tereny rolne, łąki i nieużytki, zbliża się do skarpy wyrobiska pobliskiego zakładu ceramiki budowlanej i dochodzi do ul.Łódzkiej, z którą łączy się węzłem drogowym pomiędzy Fortem XIV i cmentarzem. W planistycznej wersji tego wariantu (Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.Torunia) trasa w części północnej przebiega w kierunku ul.Batorego, traktując połączenie z Placem Pokoju Toruńskiego jako rozwiązanie tymczasowe.
Opiniowana inwestycja przebiega przez tereny o różnym stopniu ograniczeń w użytkowaniu wynikających z uwarunkowań przyrodniczych. Największe zagrożenia dla przyrody dotyczą przebiegu trasy przez park przy ul. Waryńskiego, cmentarz przy ul. Antczaka, skarpę doliny Wisły i rezerwat przyrody „Kępa Bazarowa”. Na pozostałych odcinkach sytuacje konfliktowe mogą również wystąpić, ale dotyczyć będą stosunkowo małych powierzchni leśnych oraz różnych form zadrzewień – rzędowych (przyulicznych), kępowych lub powierzchniowych. Odrębnym obszarem potencjalnie konfliktowym i „wrażliwym” na oddziaływania jest dolina rz.Wisły, jako obszar chroniony w ramach europejskiej sieci ekologicznej NATURA 2000. Z punktu widzenia wymogów ochrony obszaru NATURA 2000 realizacja inwestycji w tym miejscu byłaby możliwa po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, natomiast z uwagi na ingerencję w rezerwat przyrody „Kępa Bazarowa” jest wykluczona (konieczna byłaby zmiana granic rezerwatu).

„Trasa Wschodnia” - koncepcja obejmuje odcinek nowego przebiegu drogi krajowej nr 1 od ul.Wschodniej, poprzez skrzyżowanie z ul.Szosa Lubicka, do ul.Łódzkiej (w rejonie skrzyżowania z ul.Lipnowską), z mostem drogowym przez Wisłę. Skrzyżowanie ulic Wschodnia – Żółkiewskiego – Szosa Lubicka zaprojektowano w formie wyspy centralnej, pod którą przebiegać ma tunel do ul.Wschodniej przeznaczony na tranzyt do Trasy Średnicowej Torunia i dalej w kierunku proponowanego węzła autostradowego Turzno. Po przejściu przez Wisłę (mostem łukowym) Trasa biegnie na estakadzie przez tereny zalewowe do ul.Rudackiej. Dalej w rejonie ul.Rypińskiej zaplanowano skrzyżowanie skanalizowane do obsługi osiedla Rudak i Parku Technologicznego. Dla odcinka od skrzyżowania z ul.Rypińską do ul.Łódzkiej analizowano wstępnie dwa rozwiązania wariantowe. Wariant I polegał na przejściu trasy przez tereny kolejowe i przemysłowe i połączeniu z ul. Łódzką w rejonie skrzyżowania z ul. Lipnowską. Wariant II polegał na przesunięciu węzła łączącego Trasę z ul. Łódzka w kierunku wschodnim, bliżej torów kolejowych i obecnego wiaduktu. Po konsultacjach i ostatecznych uzgodnieniach z Zamawiającym wybrano wariant końcowego odcinka trasy biegnący wzdłuż ul.Lipnowskiej.
Opiniowana inwestycja przebiega przez tereny o znacznie mniejszych niż Trasa Nowomostowa ograniczeniach wynikających z uwarunkowań przyrodniczych. Najcenniejsze przyrodniczo i krajobrazowo fragmenty to: wysoka skarpa północnego (prawego) brzegu Wisły, dolina zalewowa z licznymi starorzeczami (po stronie prawobrzeżnej) i terenami akumulacyjnymi z żyznymi madami rzecznymi (po stronie lewobrzeżnej), z ogrodami działkowymi,  zadrzewione tereny otaczające fort XV. Realizacja Trasy w tym wariancie jest możliwa pod warunkiem minimalizacji negatywnych oddziaływań na warunki bytowania i przelotu ptaków dla ochrony których ustanowiono obszar NATURA 2000 PLB 040003 „Dolina Dolnej Wisły” oraz na warunki bytowania, w tym zimowania i rozrodu nietoperzy dla ochrony których ustanowiono obszar NATURA 2000 PLH040001 „Forty w Toruniu” (Fort XV).
 
„Trasa Zachodnia” – koncepcja obejmuje połączenie układu komunikacyjnego lewobrzeżnej dzielnicy Torunia (Podgórza), w rejonie ul.Gniewkowskiej, przez ul.Nieszawską, dolinę Wisły i nową przeprawę mostową na wysokości granicy miasta z gminą Wielka Nieszawka, do skrzyżowania z Szosą Bydgoską na wysokości ul.Okrężnej, po stronie prawobrzeżnej. Trasa wg tego wariantu przecina dolinę Wisły na odcinku ok.3 km. Pod względem walorów przyrodniczych teren jest porównywalny z Trasą Wschodnią; nie występują tu szczególnie cenne siedliska czy chronione gatunki roślin. Teren po stronie lewobrzeżnej, na pograniczu z gminą Wielka Nieszawka, jest w większości wykorzystywany rolniczo (pola uprawne, łąki - okresowo podtapiane), natomiast po stronie prawobrzeżnej występują podmokłe łąki, starorzecza i tereny ogrodów działkowych. Na przebiegu trasy w tym wariancie nie występują obiekty zabytkowe, natomiast mogą wystąpić stanowiska archeologiczne związane z dawnym osadnictwem na lewym brzegu Wisły.

Wariant „O” - Most Piłsudskiego
Wariant „O” polega na niepodejmowaniu budowy nowego mostu i pozostawia bez zmian stan obecny rozwiązań drogowych w mieście. Oznacza to dalsze sukcesywne zwiększanie obciążenia ruchem jedynej przeprawy mostowej w Toruniu, która już obecnie przenosi ruch o natężeniu ok.41,0 tys. pojazdów na dobę. Wybór tego wariantu oznacza pilną konieczność przebudowy układu komunikacyjnego w rejonie mostu drogowego im.Piłsudskiego, po stronie lewobrzeżnej (w ramach budowy tzw. Trasy Staromostowej) oraz przebudowę nawierzchni mostu z wydzieleniem trzeciego pasa ruchu. Prognozy ruchu dla
m. Torunia na rok 2033, dla obecnego przebiegu drogi krajowej nr 1 z mostem im.Piłsudskiego zakładają wzrost natężenia tylko do ok. 44,5 tys. poj/dobę, co wynika z ograniczonej możliwości rozprowadzenia ruchu przez węzły drogowe po obu stronach tej przeprawy.  
Wariant „O” z oczywistych względów nie spowoduje zmian w środowisku na terenach, przez który przebiegać ma projektowana Trasa, co należy ocenić korzystnie z punktu widzenia potrzeb ochrony obszarów NATURA 2000 (Dolina Dolnej Wisły i Fort XV), natomiast spowoduje zdecydowane pogorszenie (i tak niekorzystnych już) warunków aerosanitarnych i akustycznych wzdłuż obecnego przebiegu drogi krajowej nr 1, z istniejącym mostem drogowym.
Według danych pomiarowych zawartych w opracowaniu - Klimat akustyczny województwa kujawsko-pomorskiego w badaniach WIOS (2004), równoważny poziom dźwięku (Laeq) w rejonie obecnego mostu wynosił:
·      Al.Jana Pawła II (d.Aleja 700-lecia) – 74,1 dB
·      Most im.Piłsidskiego – 75,8 dB,
·      Pl.Armii Krajowej – 71,5 dB

Wielkość przekroczenia poziomu dopuszczalnego wahała się (już w 2002 r przy natężeniu ruchu ok. 35 tys. poj/d) od 16,5 do 20,8 dB. Należy sądzić, że przy prognozowanym natężeniu ruchu dla roku 2033 (76,3 tys. poj/d) (w wariancie braku nowego mostu), przekroczenie to znacznie wzrośnie.

Podsumowanie oceny wariantów lokalizacyjnych
Ocena funkcjonalna przedstawionych wyżej wariantów przebiegu nowej trasy z przeprawą mostową wykazała, że pod względem ruchowym największym natężeniem charakteryzuje się lokalizacja nowego mostu na wysokości ul.Waryńskiego (Trasa Nowomostowa), natomiast ze względu na większą dostępność terenu oraz mniejszą ilość potencjalnych konfliktów przestrzennych i ekologicznych optymalny jest wariant Trasy Wschodniej. Na etapie analiz funkcjonalnych i ruchowych odrzucono Wariant Trasy Zachodniej z uwagi na zdecydowanie najmniejsze natężenia ruchu, nie mające większego wpływu na odciążenie istniejącego mostu im.Piłsudskiego.

Tab.1 Porównanie wariantów pod względem prognozowanego natężenia ruchu (wg opracowania Ocena funkcjonalna wybranych wariantów przebiegu nowej trasy drogowej przez Wisłę w Toruniu, Fundacja UTP Bydgoszcz, 07. 2008):
Rok
Trasa Zachodnia
Wariant „0” - Most Piłsudskiego
Trasa Nowomostowa
Trasa Wschodnia
2023
6.419
64.782
40.109
30.340
2028
8.366
70.321
43.643
34.677
2033
10.171
76.292
48.295
40.422

W wyniku przeprowadzonych analizy wymienionych wariantów, biorąc pod uwagą kryteria ruchowe, planistyczno-przestrzenne i ekologiczne, Inwestor wybrał do etapu projektowania wariant - Trasy Wschodniej, jako mniej konfliktogenny przyrodniczo i bardziej perspektywiczny jeżeli chodzi o rozwój przestrzenny miasta. Przebieg Trasy Wschodniej zgodny jest z ustaleniami „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Torunia” (uchwała nr 1032/06 Rady Miasta Torunia z dnia 18 maja 2006 r.). Lokalizację wymienionych wariantów przepraw mostowych pokazano na załączonej fotomapie(zał.2).

2.4.2 Warianty projektowe wybranej Trasy Wschodniej


Przedmiotem analiz wariantowych, na etapie opracowywania dokumentacji projektowej, dla wybranej przez Zamawiającego „Trasy Wschodniej”, były trzy elementy:
·      skrzyżowanie Trasy Wschodniej z ul.Szosa Lubicka i ul.Żółkiewskiego (węzeł „Lubicka”),
·      most i jego konstrukcja oraz rozwiązania dotyczące estakad dojazdowych,
·      miejsce i sposób podłączenie „Trasy Wschodniej” do ul.Łódzkiej (węzeł „Łódzka”).

W zakresie konstrukcji mostu analizowana dwa rozwiązania alternatywne:
·      alternatywa 1 – most jednoprzęsłowy o rozpiętości 485 m,
·      alternatywa 2 – most dwuprzęsłowy o rozpiętości przęseł 2x270 m, czyli długość całego mostu równa 540 m.

Pozostałe elementy trasy, w tym obiekty inżynierskie, takie jak estakady dojazdowe usytuowane po obu stronach rzeki, tunel pod Pl.Daszyńskiego, wiadukt nad torami kolejowymi po stronie lewobrzeżnej, nie podlegały wariantowaniu.
Most przez Wisłę – ponieważ most główny w wariancie jednoprzęsłowym wymagał usytuowania jezdni u dołu konstrukcji, co przy maksymalnej wysokości łuku 80 m powodowało niezbyt korzystny efekt architektoniczno-krajobrazowy, a także stwarzało większą barierę dla ptaków, do projektowania wybrano wariant mostu dwuprzęsłowego. Według projektu most będzie posiadał dwa przęsła łukowe o rozpiętości po 270 m każdy. Całkowita szerokość pomostu wynosi 24 m, a jego przekroju umieszczono dwie jezdnie po 7,0 m i dwa chodniki po 2,4 m. Konstrukcja mostu, poza „starterami” jest całkowicie stalowa.
Dla węzła „Lubicka”, z analizowanych w Koncepcji trzech wariantów, wybrano do projektowania rozwiązanie polegające na budowie skrzyżowania rozrządowego w postaci dużej nieregularnej obwiedni przeciętej linią tramwajową wzdłuż Szosy Lubickiej, z jezdniami przelotowymi Trasy Wschodniej w tunelu i jedną jezdnią ul.Żółkiewskiego w kierunku ul.Sz.Lubicka, na estakadzie. 
W rejonie ul.Lipnowskiej i węzła „Łódzka”, z analizowanych 5 wariantów zaprojektowano przebieg trasy po wschodniej stronie obecnej ul.Lipnowskiej i jednopoziomowe skrzyżowanie z ul.Łódzką, w formie zbliżonej do ronda, z wyspą centralną.

2.4.3  Wariant najkorzystniejszy dla środowiska

                       

       Z porównania analizowanych wariantów wynika, że korzystniejszym rozwiązaniem jest budowa tzw. „Trasy Wschodniej”, z nowym mostem na wysokości ul.Wschodniej. Pomijając aspekty techniczno-drogowe i ruchowe, będące przedmiotem odrębnej analizy, kryteria środowiskowe wskazują, że Trasa Wschodnia będzie mniej konfliktowa ekologicznie i spowoduje mniejsze straty przyrodnicze. Trasa Wschodnia (podobnie jak Trasa Zachodnia) przebiega przez tereny o znacznie mniejszych niż „Trasa Nowomostowa” ograniczeniach wynikających z uwarunkowań przyrodniczych. Przede wszystkim w projektowanym pasie drogowym Trasy Wschodniej nie występują najwyższe formy ochrony przyrody, takie jak rezerwat przyrody (co ma miejsce w przypadku Trasy Nowomostowej-Waryńskiego), wykluczające możliwość realizacji inwestycji w ich zasięgu. Nie ma też innych szczególnie cennych przyrodniczo terenów, których naruszenie w trakcie budowy mogłoby spowodować nieodwracalne zmiany w strukturze gatunkowej i siedliskowej tego fragmentu doliny Wisły. Wymienione w opisie Trasy Wschodniej potencjalne konflikty i zagrożenia można znacząco ograniczyć metodami technicznymi (zabezpieczenie skarpy, oświetlenie konstrukcji mostu), a ubytki terenów zieleni ogrodów działkowych ewentualnie zrekompensować w innym miejscu. Należy podkreślić, że ogródki działkowe zostały zlokalizowane na terasie zalewowej wchodzącej w skład obszaru NATURA 2000, a ich dyslokacja pozwoli na przywrócenie naturalnego charakteru doliny; rekompensata (z przyrodniczego punktu widzenia) nie jest potrzebna, bowiem ogródki obniżały wartość przyrodniczą doliny Wisły w tej części. Nie są to uwarunkowania wykluczające realizację inwestycji. Natomiast w przypadku Trasy Nowomostowej (na wysokości ul.Waryńskiego) występuje więcej miejsc konfliktowych, zarówno z elementami środowiska przyrodniczego, jak też kulturowego oraz istniejącym zagospodarowaniem terenu. Podstawowym czynnikiem ograniczającym możliwość budowy trasy w tym przebiegu jest rezerwat przyrody „Kępa Bazarowa”. W istniejącej sytuacji prawnej przebieg planowanej Trasy przez rezerwat przyrody „Kępa Bazarowa” nie jest możliwy bez zmiany jego granic. Ważnym czynnikiem ograniczającym możliwość realizacji zamierzonej inwestycji w przebiegu „Trasy Nowomostowej” na wysokości ul.Waryńskiego, jest też kolizja przestrzenna z przedpolem fortu Św.Jakuba, pokrytym starodrzewiem (park), bliskość cmentarza przy ul.Antczaka oraz sąsiedztwo istniejącej i projektowanej (w pobliżu planowanego pasa drogowego) zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej.
Równie poważny konflikt przyrodniczy (dotyczy obu wariantów) polega na ingerencji w obszar specjalnej ochrony ptaków - Dolina Dolnej Wisły, chroniony w ramach europejskiej sieci ekologicznej NATURA 2000. Porównując skalę zagrożenia tego obszaru przez projektowane trasy mostowe należy stwierdzić, że „Trasa Nowomostowa” (na wysokości ul.Waryńskiego) ingeruje w obszar Doliny Dolnej Wisły w stopniu znacznie większym niż „Trasa Wschodnia”. Wynika to przede wszystkim z bezpośredniej ingerencji planowanej inwestycji w rezerwat przyrody Kępa Bazarowa, będący ważną ostoją ptaków w tej części doliny Wisły. Trasa Wschodnia z kolei przecina dolinę Wisły na znacznie dłuższym odcinku oraz przebiega stosunkowo blisko specjalnego obszaru ochrony siedlisk – Fort XV (także w sieci NATURA 2000).
Podsumowując należy stwierdzić, że pod względem przyrodniczym, przebieg „Trasy Wschodniej” jest bardziej korzystny, co nie znaczy, że nie oddziaływuje na obszar NATURA 2000, m.in. poprzez wysoką konstrukcję mostu, co może stanowić utrudnienie dla przelatujących doliną ptaków.
W zakresie analizowanych wariantów projektowych „Trasy Wschodniej” najkorzystniejsze dla środowiska przyrodniczego rozwiązania to:
·      skrzyżowanie Trasy Wschodniej z ul.Szosa Lubicka i Żółkiewskiego w formie bezkolizyjnego węzła, z jezdniami przelotowymi w tunelu,
·      most dwuprzęsłowy, o niższej konstrukcji, co stwarza mniejszą barierę dla ptaków,
·      na odcinku od ul.Rypińskiej do ul.Łódzkiej poprowadzenie Trasy po wschodniej stronie ul.Lipnowskiej, co odsuwa trasę od chronionego obiektu Fortu XV (obszar NATURA 2000) i włączenie w ul.Łódzką w formie bezkolizyjnego węzła (lub ronda).
Należy stwierdzić, że powyższe postulaty, zawarte w raporcie wstępnym z roku 2007, zostały w projekcie budowlanym uwzględnione.

3.Opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania

3.1 Położenie, ukształtowanie terenu

Projektowany odcinek drogi krajowej nr 1, z mostem drogowym przez Wisłę, łączy północną część Torunia w rejonie ul.Wschodniej (na wysokości skrzyżowanie z ul.Szosa Lubicka, Żółkiewskiego) z częścią południową, w rejonie ul.Łódzkiej/Lipnowskiej.
W ujęciu geomorfologicznym teren inwestycji położony jest w Kotlinie Toruńskiej, będącej fragmentem Pradoliny Toruńsko-Eberswaldzkiej (Kondracki, 1998). Planowana trasa przecina poprzecznie dolinę Wisły, której wody ukształtowały obecną rzeźbę terenu. Po stronie prawobrzeżnej projektowana droga rozpoczyna się w poziomie VIII terasy pradoliny Wisły ukształtowanej na rzędnych 62,0-65,5 m npm. Na odcinku km 0+500 – 0+600 droga przecina wysoką skarpę (ok. 20 m), która powstała w wyniku erozji wód rzecznych. Nachylenie skarpy jest znaczne i wynosi ok.31º. U podnóża skarpy znajduje się fragment terasy IV, zalegającej na poziomie 45,0 – 49,0 m npm. Dalej pas terenu pod projektowaną drogę obniża się w kierunku południowym, w kierunku Wisły i po przekroczeniu niewielkiej skarpy IV terasy o wysokości ok. 6,5 m, przecina wypełnione wodą obniżenia dawnego koryta rzeki (starorzecza). Od krawędzi terasy IV, na odcinku km 0+750 – 1+100 projektowanej trasy występuje terasa zalewowa, której poziom zalega na rzędnych 37,0 – 39,5 m npm.
Po stronie lewobrzeżnej doliny Wisły droga przecina szeroki na ok. 1 km, pas równiny zalewowej, o rzędnych terenu 39,0 – 40,0 m npm, z siecią rowów melioracyjnych uchodzących bezpośrednio do Wisły. Dalej teren podnosi się do rzędnych 41,0- 45,0 m npm, gdzie zachował się fragment terasy nadzalewowej. Ostatni fragment projektowanej drogi to tereny w poziomie IV terasy na rzędnych 46,0 – 50,0 m npm oraz terasy V na wysokości 52,0 – 55,0 m npm. Powierzchnia terenu jest tu płasko-równinna z niewielkimi deniwelacjami (do 1 m) o charakterze wydmowym.
Przekrój poprzeczny doliny Wisły w linii planowanego mostu ilustruje załączony profil (ryc.poniżej).


3.2 Wody powierzchniowe

Pod względem hydrograficznym teren położony jest w bezpośrednim przyrzeczu rz.Wisły, która w profilu projektowanego mostu (km 731+400) ma szerokość koryta ok.415 m. Pozostałe wody powierzchniowe w rejonie inwestycji to sieć rowów melioracyjnych odwadniających lewobrzeżną równinę zalewową oraz starorzecza (tzw.doły) po prawej stronie doliny, poniżej Winnicy.
Z uwagi na charakter planowanej inwestycji drogowej, której jednym z głównych elementów będzie przeprawa mostowa na Wiśle, analiza obejmuje fragment doliny Wisły w profilu poprzecznym w km 731,43. W jego skład wchodzi: od ulicy Rypińskiej (droga) na lewym brzegu - terasa nadzalewowa o wysokości 47,0 - 49.0 m n.p.m., holoceńska równina zalewowa o wysokości 37,0 – 40,2 m npm.), poziom zalewowy poregulacyjny (XIX w.) - lewobrzeżny o wysokości 35,8 – 37,0 m n.p.m. i prawobrzeżny o rzędnej 36,6 – 49,8 m, koryto Wisły o szerokości około 415 m oraz zbocze wyższej terasy pradoliny o wysokości około 60,0 m npm (ryc.1).
Holoceńska równina zalewowa. Wisły stanowi dla otoczenia czynnik drenujący wody powierzchniowe i podziemne. Dotyczy to w szczególności obszarów wyższych poziomów terasowych, które dzięki piaszczystej (przepuszczalnej dla wód) budowie części stropowej, pozbawione są sieci wód powierzchniowych. Występuje ona wyłącznie na powierzchni holoceńskiej równiny zalewowej, w tzw. obniżeniu dekantacyjnym, znajdującym się u stóp strefy zboczowej terasy nadzalewowej (ryc.1). Obniżeniem tym odprowadzane są wody pochodzące częściowo z drenażu wód gruntowych i częściowo (sezonowo) jako wody wezbraniowe. W ostatnim przypadku, już podczas stanów wody mierzonych na wodowskazie w Toruniu o wysokości przekraczającej 550 cm, powierzchnia równiny funkcjonuje jako poziom zalewowy Wisły.
W przypadku tzw. wody 300-letniej (0,3%) poziom wody sięgał będzie górnej krawędzi zbocza terasy nadzalewowej. Należy dodać, że lewobrzeżny poziom niemal w całości przeznaczony jest pod ogródki działkowe. Dla potrzeb działkowiczów wykonano rów odwadniający centralne obniżenie (dekantacyjne) równiny zalewowej, którym odprowadzany jest nadmiar wód wezbraniowych (dla celów osuszających) w kierunku odwrotnym do biegu Wisły.
Antropogeniczny poziom zalewowy. Koryto Wisły, po obu jej brzegach, towarzyszy powstały w wyniku XIX w. prac regulacyjnych, nowy antropogeniczny poziom zalewowy. Zarówno lewo- jak i prawobrzeżny poziom nie osiągnął w pełni wysokości równiny zalewowej holoceńskiej. Dotyczy to w szczególności szerszego (do 0,6 km) poziomu prawobrzeżnego, którego strefy międzyostrogowe do dnia dzisiejszego nie zostały wypełnione rumowiskiem rzecznym.
Zgodnie z przebiegiem procesów korytowych, najwyżej położone są obszary przykorytowe, zaś najdalsze – przyzboczowe, stanowią niewypełnione osadem starorzecza. W ich przegłębieniach występują jeziora starorzeczowe. Jeziora te połączone są systemem rowów i podczas wezbrań mają bezpośredni związek hydrauliczny z wodami Wisły. Na uwagę zasługuje fakt występowania wzdłuż brzegów koryta poregulacyjnego wałów piaszczystych typu levee. Wały te, przekraczające swą wysokością pozostałą część antropogenicznej równiny zalewowej (do 1,0 m), podczas wezbrań na Wiśle często stanowią wynurzone pasy „ziemi”, oddzielając prawobrzeżną równinę zalewową od zasadniczego nurtu rzeki.
Koryto Wisły, do momentu przeprowadzenia prac regulacyjnych (XIX w.), charakteryzowało typ rzeki roztokowo-anastomozującej. Licznym kępom towarzyszyły, wynurzone już podczas średnich przepływów, bezładnie usytuowane łachy piaszczyste (ryc. 3). One to, wraz z stale zmieniającymi swe położenie plosami - utrudniającymi żeglugę i sprzyjającymi powstawaniu zatorów śryżowo-lodowych, były powodem wykonania w końcu XIX wieku prac regulacyjnych. W wyniku tych prac, zmierzających do prawie dwukrotnego zwężenia koryta, nastąpiło obniżenie strefy dennej koryta o około 1,3-1,5 m, utworzenie nowego poziomu zalewowego i powstanie nowej sytuacji morfodynamicznej dna. Łachy śródkorytowe zostały zastąpione naprzemianległym układem łach skośnych i plos (ryc. 3 i 4).
Poprawiły się warunki głębokościowe koryta dla celów żeglugowych, bowiem uległa obniżeniu zarówno wysokość powierzchni łach (o około 0,5 m - zanurzone są już przy stanach średnich niskich) jak i plos (do 6-8 m głębokości). Lokalnie, u główek ostróg, przegłębienia dna mogą dochodzić do 10 m, natomiast w miejscu nadmiernych przewężeń koryta, np. między filarami niżej usytuowanego mostu kolejowego, do prawie 13 m (ryc. 3). Dzięki tym przekształceniom zmieniły się zarówno warunki hydrauliczne, hydrologiczne, jak i hydromorfologiczne badanego odcinka koryta – co ma znaczący wpływ na reżim hydrologiczny Wisły. Na uwagę zasługuje fakt usytuowania planowanego mostu drogowego na zakolu Wisły o stałym układzie mezoform korytowych – przy lewym brzegu łachy pseudozakolowej, zaś przy prawym brzegu przegłębienia koryta – plosa (ryc.3 i 4).

.


Z punktu widzenia procesów kształtujących morfologię koryta rzeki lokalizacji mostu w tym miejscu jest względnie korzystna, pod warunkiem, że będzie umocniony brzeg prawy i zachowa się w trakcie budowy istniejące stałe warunki hydrodynamiczne (głównie usytuowanie nurtu)



Stany wody Wisły w profilu wodowskazu Toruń (734,720 km) kształtują się od poniżej 200 cm do maksymalnie 916 cm. Wysokie stany wody występują z reguły w marcu lub kwietniu, rzadziej w lipcu lub sierpniu. Z kolei niżówki występują na przełomie jesieni i zimy, rzadziej latem. Z porównania wartości ekstremalnych stanów wody wynika, że amplituda położenia zwierciadła wody może dochodzić do 7 m. Oznacza to między innymi, że w ciągu roku w okresie wezbrań może być zalana powierzchnia kęp i równiny zalewowej od 5 do 15 dni w roku, zaś podczas suszy mogą ulegać wynurzeniu wszystkie łachy piaszczyste (koryto z nurtem o szerokości około 250 m). Zarówno wysokość stanów wody (wezbrania i niżówki), jak i okres i czas ich trwania, mogą mieć ogromny wpływ na przebieg prac budowlanych przy planowanym moście drogowym.
Przepływy - Wisła charakteryzuje się średnimi rocznymi przepływami wody w granicach 1000-1050 m3 . s-1 , podczas lat wilgotnych 1300-1450 m3 . s-1 i suchych 610-800 m3 . s-1. Maksymalny, obliczony przepływ wód Wisły w profilu wodowskazu Toruń wyniósł w marcu 1924 roku 8305 m3 . s-1.
Rumowisko rzeczne - przepływowi wody w Wiśle towarzyszy transport rumowiska rzecznego. Na bazie wyników pomiarów dynamiki łach i plos (ryc. 4) i w powiązaniu z przepływami Wisły, określono wielkość transportu rumowiska wleczonego w odcinku 730-736 km jej biegu. Średni wieloletni (1971-1995) transport rumowiska wleczonego wynosił 933 tys. ton rocznie, przy wartościach ekstremalnych od 482 tys. ton w roku 1992 do 1545 tys. ton w 1975 roku. W tym samym czasie transport rumowiska unoszonego wynosił odpowiednio 346 tys. ton i od 118 (1991) do 530 tys. ton rocznie (1979). Wielkość transportu fluwialnego, w przypadku rumowiska wleczonego, w istotny sposób wpływa na zmiany koryta, budowle hydrotechniczne (mosty, ostrogi), zjawiska hydrologiczne (m.in. zlodzenie); natomiast w odniesieniu do rumowiska unoszonego na procesy sedymentacji zachodzącej na powierzchni poziomu zalewowego. Zjawisko to przebiega również w odwrotnym kierunku tj. występuje oddziaływanie tych wszystkich czynników na transport fluwialny.

Jednocześnie należy pamiętać, że wielkość transportu rumowiska rzecznego na tym odcinku Wisły wpływ ma istniejący stopień wodny we Włocławku, a w przyszłości może mieć planowana zapora w Nieszawie. 



1 komentarz: